Crowdfunding en groei

Crowdfunding is een verzamelbegrip voor allerlei initiatieven waarbij een groep investeerders geld steekt (vaak een kleine hoeveelheid) in een bepaald (bedrijfs-)concept. Het is kort gezegd een financieringswijze waarbij ondernemers kapitaal kunnen verkrijgen via (online) platformen, zonder tussenkomst van financiële instellingen of investeringsmaatschappijen, vanuit een grote hoeveelheid investeerders. Crowdfunding bestaat al jaren en heeft door de opkomst van social media een grote vlucht genomen. Vraag en aanbod van kapitaal vinden elkaar op een makkelijke en transparante wijze.

Voor bedrijven die een sterke groei van hun activiteiten verwachten of willen realiseren, is crowdfunding interessant, omdat hier (meestal) geen zekerheden worden gevraagd. Groeifinanciering kenmerkt zich veelal door een grote mate van onzekerheid, vaak in combinatie met een tekort aan zekerheden ter dekking van de financiering. Crowdfunding is daarom in veel gevallen een goed toepasbaar alternatief. Het nadeel van crowdfunding is dat je als ondernemer altijd persoonlijk aansprakelijk bent voor het bedrag dat je leent. Dit is ook een soort extra zekerheid natuurlijk voor de financier.

De inschatting van ondernemerskwaliteiten, het ondernemingsplan en de daarin opgenomen financieringsparagraaf is bij crowdfunding heel belangrijk. Uiteindelijk moet de onderneming financieel gezond zijn en de terugverdien capaciteit van de onderneming aan dezelfde strenge criteria voldoen als bij de bank. Toch zie je in de praktijk dat ondernemers eerder de voorkeur van de twijfel krijgen als het plan goed onderbouwd is en de ondernemer goed overkomt.

Voor crowdfunding houden we richtinggevend een maximaal aan te vragen bedrag aan van €500.000. Hierdoor is het een vorm van financiering die lang niet voor iedereen toereikend is, maar tegelijkertijd is het wel een financieringsvorm die zich goed laat combineren.

Voor meer informatie over het onderwerp crowdfunding en de voor- en nadelen van deze financieringsvorm, klik hier.