Crowdfunding en extra ruimte

Crowdfunding is een verzamelbegrip voor allerlei initiatieven waarbij een groep investeerders geld steekt (vaak een kleine hoeveelheid) in een bepaald (bedrijfs-)concept. Het is kort gezegd een financieringswijze waarbij ondernemers kapitaal kunnen verkrijgen via (online) platformen, zonder tussenkomst van financiële instellingen of investeringsmaatschappijen, vanuit een grote hoeveelheid investeerders. Crowdfunding bestaat al jaren en heeft door de opkomst van social media een grote vlucht genomen. Vraag en aanbod van kapitaal vinden elkaar op een makkelijke en transparante wijze.

Voor starters is crowdfunding interessant, omdat hier meestal geen zekerheden worden gevraagd. De inschatting van ondernemerskwaliteiten, het ondernemingsplan en de daarin opgenomen financieringsparagraaf is bij crowdfunding heel belangrijk. Uiteindelijk moet het ondernemingsplan en de terugverdien capaciteit van de onderneming aan dezelfde strenge criteria voldoen als bij een bank. Toch zie je in de praktijk dat ondernemers eerder de voorkeur van de twijfel krijgen als het plan goed onderbouwd is en de ondernemer goed overkomt. Wanneer een onderneming voor startersfinanciering niet (volledig) bij de banken terecht kan, is crowdfunding een goed toepasbaar alternatief. Het nadeel van crowdfunding is dat je als ondernemer altijd persoonlijk aansprakelijk bent voor het bedrag dat je leent en de relatief hogere rente.

Voor crowdfunding houden we richtinggevend een maximaal aan te vragen bedrag aan van €500.000. Hierdoor is het een vorm van financiering die lang niet voor iedereen toereikend is, maar tegelijkertijd is het wel een financieringsvorm die zich goed laat combineren.

Voor meer informatie over het onderwerp crowdfunding en de voor- en nadelen van deze financieringsvorm, klik hier.