Search

Brengt de zaak verder

Crowdfundingmarkt maakt sterke groei door

Crowdfunding is hot, het aantal aanbieders neemt in rap tempo toe. Het aantal leningen dat via crowdfundingplatforms wordt verstrekt groeit spectaculair. En niet alleen wenden meer en meer bedrijven zich tot de ‘massa’, ze halen ook per keer steeds hogere bedragen op. Uit een recente inventarisatie blijkt dat er inmiddels wereldwijd meer dan 1.250 crowdfundingplatformen actief zijn. Samen bieden zij vier verschillende vormen van crowdfunding: donatie, reward, lening- en aandelen. De totale crowdfundingindustrie is inmiddels $16.4 miljard waard en groeit sneller dan ooit tevoren. Sterker nog, er wordt verwacht dat de waarde stijgt tot een bedrag van wel $34 miljard eind dit jaar! De markt wordt hiermee groter dan die voor Venture Capital en Business Angels!

De crowdfundingmarkt wordt steeds uiteenlopender en complexer. Bovendien wordt de term ‘crowdfunding’ steeds vaker gebruikt als een allesomvattende term voor alternatieve financiering in het algemeen. De term wordt vaak verward met peer-to-peer (P2P) lenen: het bij elkaar brengen van individuele leners en geldschieters via online platformen. In de afgelopen maanden is de term ‘crowdfunding’ ook vaak ten onrechte gebruikt in de bredere zin van de ‘lening-industrie’ (een term gebruikt om de vele verschillende vormen van P2P lenen aan te duiden). Hoewel crowdfunding natuurlijk ook peer-to-peer transacties kan omvatten, is het meer specifiek het proces van het ophalen van financiering voor een project of bedrijf door een grote groep mensen via een online platform. Dit kun je breed zien. Bijvoorbeeld een sociaal project waar de financiering via donaties binnenkomt (sites als GoFundMe) of artistieke projecten waar een bijdrage in de financiën (reward-based crowdfunding) beloond wordt met een product of dienst (via o.a Kickstarter). Crowdfunding wordt ook gebruikt voor het financieren van het midden- en klein bedrijf (MKB). Dit gaat via aandelen- of leningcrowdfunding. Deze vormen van crowdfunding hebben de potentie om de komende jaren de traditionele financiële wereld te democratiseren en compleet op zijn kop te zetten.

Crowdfunding kwam tot voor kort vooral als mogelijkheid boven drijven als de bank nee had gezegd. Er zijn nog relatief veel aanvragen van bijvoorbeeld horeca en startups, sectoren die de bank lastig vindt of zelfs helemaal niet zit zitten. Toch is er een verschuiving aan de gang. Bedrijven lijken zelf steeds vaker bewust te kiezen voor deze financieringsvorm, bijvoorbeeld uit marketingoverwegingen. Banken hebben de crowdfundingplatforms inmiddels ook ontdekt. Soms sturen ze klanten door, maar soms stellen ze voor dat een ondernemer een deel van zijn geld via crowdfunding ophaalt en een ander deel leent bij de bank, het zogenaamde stapelen van financieringen. Een bank zorgt dan bijvoorbeeld voor een rekening courant krediet en de crowd zorgt voor de financiering voor de middellange termijn. Een combinatie die in de praktijk vaak goed kan werken.

Heeft u vragen over Crowdfunding en wilt u weten of deze financieringsvorm geschikt voor uw onderneming is, neemt u dan gerust contact met ons op.

DEEL DIT BERICHT